Sponsors gezocht....... - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Sponsors gezocht....... - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Sponsors gezocht.......

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

08 Oktober 2005 | Zambia, Solwezi

Ja, laat ik maar met de deur in huis vallen: sponsors gezocht! Na vier weken Zambia was het de laatste dagen even rustig met mijn dagboek. Dat komt doordat ik deze week veel heb meegemaakt en daardoor geen prioriteit aan het dagboek heb gegeven. De dagen zijn hier best kort. Daarom ben ik er vanmorgen bij de eerste hanenkraaien uitgegaan en heb ik direct de PC aangezet om diverse mail voor te bereiden en ook de belevenissen van de afgelopen week virtueel beschikbaar te maken.
Waar zoeken we sponsors voor?

Chickenfarm , ofwel kippenfokkerij bij de Solwezi Basic School en speciaal voor de dove kinderen. Zij kunnen ervan leren hoe dit werkt met de hoop dat zij later op deze wijze ook wat geld kunnen verdienen. Igor Lemmen, die hier in het voorjaar is geweest, heeft de eerste aanzet gegeven. Het eerste gebouwtje om de kippen te huisvesten is gebouwd. De eerste kuikentjes zijn ook al groter gegroeid en deels verkocht. Echter, winst is er nog niet gemaakt, dus zitten we even vast. Nu heeft Oom Harry toegezegd dat als de school iets doneert, hij er de helft bijlegt als dit dan begin volgend jaar wordt terugbetaald. We kunnen dan ook nu de tweede lichting kuikentjes kopen en zien hoeveel die rond de kerst gaan opbrengen. Maar we willen meer. Ook legkippen zodat je de eieren kunt verkopen én kunt gebruiken om de kosten voor voeding in het internaat te drukken. Vindt iemand dit een leuk project, laat dan wat van je weten.

Piggery , ofwel varkensfokkerij, bij dezelfde school. Dan voor algemeen gebruik, zodat de kinderen uit de bovenbouw leren omgaan met beesten en hoe ze er financieel profijt uit kunnen halen. Het is een idee van de directeur van de school om meer met beesten en landbouw te doen. Grond is er genoeg en leerlingen ook: het is een school van ruim 2000 leerlingen. Het is een prachtgezicht als die school uitgaat: honderden kinderen komen tegelijk de poort uitlopen en vlinderen uit over Solwezi.

Muskito-nets, ofwel muskietennetten voor de dove kinderen in het internaat. Deze kinderen slapen zonder enige bescherming en zijn daardoor bevattelijker voor de vervelende malaria ziekte. Omdat het stapelbedden zijn passen de normale netten niet. Er moeten netten op maat komen. Met Oom Harry al gekeken en die netten kunnen we maken door een eenvoudig frame boven het bovenste bed te maken en daarlangs de netten tot op de grond te laten hangen. Aan de bovenzijde uiteraard ook dichtmaken en het probleem is verholpen. Muskieten zijn voornamelijk in de avond en in de vroege morgen actief. Bescherming is juist dan van belang. Minder zieke kinderen, ze zitten dus vaker in de schoolbanken, minder kosten voor de medicatie, en minder kans op beschadiging van andere zenuwbanen. Veel van de kinderen zijn namelijk doof doordat zij op jonge leeftijd hersenmalaria kregen en hierdoor uitval van bepaalde organen hebben opgelopen. Veel mensen weten dat niet: je kunt overlijden aan malaria en uitval van zenuwen krijgen door heel je lichaam. Verlammingen, vergroeiingen, doof, blind, etc….

HIV-AIDS medication, ofwel medicijnen voor een groep vrouwen die met deze nare ziekte zijn besmet. Deze groep vrouwen, 17 leden op dit moment, hebben inmiddels een stuk grond aangekocht en willen daar allerlei projecten opzetten om HIV-AIDS patienten te helpen. Ze willen er hutjes bouwen, fokken van kippen, varken en vis promoten, en zo ook allerlei soorten groenten verbouwen. Het gaat vooral om de vitamines en grondstoffen die noodzakelijk zijn om HIV-AIDS patienten langer én vooral prettiger te laten leven. De hulp kan dus uit medicatie bestaan, en ook uit het adopteren van één of meerdere van deze vrouwen zodat ze maandelijks hun medicatie kunnen betalen. Die is ongeveer 15 Euro per persoon per maand. Als ze met de medicatie begonnen zijn, dan kunnen ze niet meer stoppen. Ze hebben het me uitgelegd, maar ik ben geen medische encyclopedie. Als ze stoppen zijn ze bevattelijker voor allerlei simpele ziektes die dan dodelijk kunnen zijn. Zoals zelfs een eenvoudige verkoudheid.
Misschien zijn er groeperingen in Nederland die het hele project interessant vinden. Ik heb van de groep vrouwen, de VOICE OF WOMEN Conferderation” een boekje gekregen waarin uitleg wordt gegeven hoe je langer én prettiger kunt leven als HIV-AIDS patient. Dat kan ik straks in Nederland laten zien en dan zul je zien dat voeding, en de voorlichting hierover, van groot belang is.
De club dames is regionaal geformeerd uit de landelijke NZP+ (Network of Zambian People living with Aids), die weer geformeerd is uit de wereldwijde NAP+

“EIGEN BENEN”
En natuurlijk onze eigen stichting “Op Eigen Benen” Zambia. Wij hebben ook dringend geld nodig om onze oliedruppel uit te laten vloeien over heel Zambia. We zijn inmiddels in gesprek met een groep invaliden in Kasempa: 200 kilometer zuid-westelijk van Solwezi. Als John Vink, de penningmeester/secretaris, over twee weken in Zambia is dan reizen we samen naar Kasempa om daar met de chief van het dorp en een club van ruim 25 invaliden te praten over wat wij voor ze kunnen doen. Het idee wat door ons in Solwezi is opgezet wordt overal in Zambia besproken als een voorbeeld. Omdat er ook dingen misgaan leren we veel. We weten steeds beter hoe we in de toekomst met dit soort projecten moeten omgaan. Bijvoorbeeld als we praten over eigendom van de winkeltjes, wie krijgt de winst en waar gebruiken we die winsten voor, wie hebben management-ondersteuning nodig, etc….
Als ik weer terug ben in Nederland willen we aandacht geven aan een nieuwe opzet voor de website om duidelijk te maken wat we willen én kunnen doen om de invalide jonge volwassen medemens in Zambia een menswaardig bestaan te geven.
Kijk nu nog op de huidige site www.eigenbenen.nl , dan heb je in ieder geval een beetje een idee van onze doelstelling.
Heb je nu vragen, mail mij dan en/of neem contact op met John Vink (0252-531803). John is nog tot 21 oktober in Nederland.

Dit was het zo in kort waar ik mee bezig ben en overleg over heb.
Tussendoor de bouw van de huizen, lekker zwemmen, genieten van de mensen om me heen, badderen in de oplucht, fietsen van hot naar haar, ontmoetingen met allerlei interessante én ook minder interessante mensen, overleg op het marktcentrum, inkopen doen in winkels waar ze niets hebben om vervolgens naar andere winkels te gaan waar ze wel wat hebben maar niet wat je zoekt enzovoorts.

Allemaal een fijn weekend en tot de volgende mail.
Houdoe en muji byepi ………
Ronald

• 11 Oktober 2005 - 13:01

John Vink:

Ronald,
    zullen wij hier eens over brainen als ik er ben? miscchien weet ik wel een oplossing

groet

• 17 Oktober 2005 - 10:39

Kitty Hoedjes:

Ehh...Ronald misschien is EM een idee voor de landbouw een veeteelt daar.Ook voor de kinderen zijn er plenty mogelijkheden.
    Voor info kijk je op www.emro.co.jp Daar kan je ook een handleiding van downloaden
    Delegeren hé?
    Misschien kan iemand in Nedeland dat gedeelte coachen....
    Dikke knuffel!

• 17 Oktober 2005 - 13:29

Jos Van Kleef:

ik denk dat hier een paar prima initiatieven ontplooid worden en ik hoop dat we ons vanuit Lionsclub De Oude Duinen financieel sterk moeten maken voor een tegemoetkoming uit de opbrengst van bijv. het jaarlijks golftoernooi of de wijnproeverij.

Succes