Vader en zoon - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Vader en zoon - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Vader en zoon

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

22 Augustus 2014 | Zambia, Solwezi

Bijzondere dagen………….alweer dik tien dagen achter de rug en ze vliegen om. Dion is onderdeel van ons gezinsleven hier in Solwezi. Het is fijn! Samen met Brenda en Viola hadden we eerst twee dagen Lusaka en daarna gingen Dion en ik vier dagen op pad door het Kafue National Park. Overnachtingen in Mayukuyuku and Kafue River Camp. Geen wilde katten gezien maar verder eigenlijk alles wat je kunt bedenken: olifanten zwemmend over de Kafue River kijkend links en rechts naar de vele nijlpaarden en krokodillen en de overscherende watervogels, met als bekroning de African Fish Eagle, die trots deel uitmaakt van de Zambiaanse vlag!
Het is een genot om samen te zijn. En een dubbel genot dat Dion een prima chauffeur is zodat ik kan rusten en veel om me heen kan kijken. Dat maakt zo’n trip weer anders. De mooie ervaringen blijven toch de ruim driehonderd kilometer zand-gravel-weg die langs en door het park gaat en de kortste weg is van Lusaka naar Kasempa, dwars door de bush en over twee grote rivieren. Het was uniek: terwijl Dion reed zag hij in een ooghoek toch een groep olifanten: dat was voor het eerst in de vele jaren dat we deze weg namen. Ook uniek was het toen we bij Kafue River Camp aankwamen. Een locatie tussen de twee pontjes in, ofwel tussen de Kafue en de Lunga rivier. Nog nooit enig wild gezien daar en nu bij aankomst werden we verwelkomd door Mr. Austin Wienand en ook door twee olifanten! En die hielden ons ‘snachts ook nog uit de slaap door de takken van de bomen naast onze tent te trekken: en niet gedroomd!
Thuis hebben Brenda en ik veel plezier met Dion en van Dion! Hij doet alle technische klusjes en helpt ons vooral met instellingen van de telefoons en andere digitale zaken. Brenda heeft een nieuwe telefoon gekregen, voor twee SIM-kaarten en met Whatsapp. Alles ingesteld en gesynchroniseerd door onze lieve zoon. Gisterenavond de mannen samen koken en nieuwtjes van elkaar leren. Tijdens het avondeten gezellige verhalen, Brenda kwam terug van een dagje Kalumbila tuinwerkzaamheden, en daarna een film kijken bij de openhaard. De nachten worden minder koud, de zon komt weer richting zuidelijk halfrond en de eerste frisgroene blaadjes komen weer aan de bomen! Vanmorgen belde Viola vanaf school om te informeren hoe het thuis ging en ook om te vertellen dat ze goede cijfers haalt.
Dion gaat met me mee de stad in, kantoren langs, weet waar de banken zijn, hoe de administratieve zaken verlopen en wat we bij de enige supermarkt kunnen kopen (wanneer het daar in voorraad is.....uiteraard!).
Jazeker, we hebben ook nog wel aandacht voor de medemens. Onze EIGEN BENEN projecten gaan gewoon voort, in Kasempa wordt de laatste hand gelegd aan de installatie van de maismolen die over een maandje opbrengst moet genereren voor het internaat voor de gehandicapte kinderen en hier in Solwezi is het bestuur van HDA (Holland Disabled Association) druk doende om de boekhouding meer transparant te krijgen om zodoende de leden nog beter inzicht te geven in het reilen en zeilen van hun club. D’r moet groot onderhoud aan de gebouwen worden verricht en daar is veel geld voor nodig, dus moeten de leden weten dat er dit jaar minder of bijna geen geld overblijft voor de ondersteuning (medisch of sociaal) aan hun gehandicapte vrienden. Wanneer iemand nog vakantiegeld overheeft of ideeen voor sponsoring heeft, dan is dat altijd welkom: www.eigenbenen.nl
Lieve lezers, geniet van de laatste dagen van augustus en dan komt in Europa de “R” weer in de maand. Niet de “R” van Ronald, maar de “R” van Rillen, sinaspRillen, Regen, HeRfst en WinteR. Het mooie aan NedeRland: al die seizoenen die zo enorm verschillen en die nu door de natuur soms ook grillig verlopen. We kunnen dat via internet goed bijhouden en weten dat bij jullie de laatste weken niet echt zomeRweerR zijn. We blazen wel wat warmte en zonnestralen jullie kant op zodat septembeR nog een prachtige zomeRstaaRt krijgt!
Lieve groet voor allen die ons dierbaar zijn,
Ronald

Nathalie:

Mooie trip!

• 24 Augustus 2014 - 15:30

Kitty:

Lieve Ronald, ik kan die kleine lettertjes niet meer lezen....potdorie!
    Wat is dat toch voor een lay-out!

• 24 Augustus 2014 - 15:35

Kitty:

Los daarvan natuurlijk spreekt er een trotse vader! Die het samen-zijn met zijn zoon drinkt...MOOI!

• 24 Augustus 2014 - 22:00

Jose-Marie:

heel bijzonder om zoveel samen te kunnen doen. Geniet er van,
    xxx

• 25 Augustus 2014 - 00:09

Trudy:

Hé allemaal,
    mooi om te lezen dat het goed met jullie gaat,
    groet ook voor Dion en Brenda

Bert en Trudy

• 25 Augustus 2014 - 15:48

Brigitte:

Leuk om te lezen hoe goed jullie het samen hebben. Ik vind het bewonderingswaardig dat je het al zo lang, zo goed, uithoudt. Het zal ongetwijfeld, soms, met de nodige beslommeringen gepaard gaan, ook voor Brenda. Veel geluk! Met alle liefs, Brigitte

• 03 September 2014 - 10:30

José Tromp:

Lieve Ronald,

Leuk om weer een verslag van je te lezen! Altijd positief en enthousiast.
    Fijn om je zoon zo dicht bij je te hebben en mooie dingen met elkaar te beleven. Goud waard!
    Liefs van José, en natuurlijk van Tom , Job, Sem en Lotte! Voor jullie allen !

Job gaat trouwens half oktober voor 5 weken naar Zimbabwe, zijn afstudeer project .

Misschien toch nog eens een skype poging proberen?......

X José

• 05 September 2014 - 16:37

Lottie:

Het gaat dus nog steeds lekker in Solwezi. De voet helemaal weer in orde neem ik aan. Wat me opviel Ronald is dat je zegt: °°Dion gaat met me mee de STAD in. Inderdaad Solwezi is nu een (Copperbelt) stad met stadse allure. Toch moet ik er nog steeds aan wennen!!

Veel plezier en succes maar weer en groeten aan Brenda.

Lottie

• 29 September 2014 - 16:23

Lotte Van Den Brom:

Lieve Ronald,

Wat leuk weer een verhaaltje van jullie. Fijn om jullie zo te kunnen volgen.

Enige tijd geleden heb ik je een mailtje gestuurd maar ik ben bang dat ik een verkeerd emailadres heb. Ronald, zou jij mij eens een mailtje kunnen sturen? Dan heb ik je juiste emailadres :)

Daan en ik komen namelijk naar Afrika.

Tot mails!

Liefs,
    Lotte

• 29 September 2014 - 17:10

Ronald:

Hi Lotte, ik heb je net een mail gestuurd hopend dat je nog op hotmail bent. Zo niet, ons email adres is zambia@justthere.org
    Dikke knuffs,
    Ronald & Brenda