UNIEK ZUIDELIJK AFRIKA! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ronald Groot - WaarBenJij.nu UNIEK ZUIDELIJK AFRIKA! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

UNIEK ZUIDELIJK AFRIKA!

Blijf op de hoogte en volg Ronald

20 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ja lieve mensen, eindelijk weer eens een stukje proza van mij. Nu geschreven in alle rust in Kaapstad, in het appartement met uitzicht op de Atlantische oceaan! Zelfs wonend in Zambia heb je wel eens behoefte aan rust in een nieuwe omgeving. We sluiten onze vakantie hier af met een muzikaal hoogtepunt: het concert van Andre Rieu!! Moet je daar nu voor naar Kaapstad? JA! Het is tenslotte “om de hoek” en die kans krijg je niet zo vaak. En om de tijd wat te doden doen we zo af en toe iets om ook wat van dit unieke deel van de planeet te zien. Niets teveel gezegd: de Kaap is een unieke plek op onze planeet! Alleen degenen die hier geweest zijn kunnen dat echt begrijpen. Gisteren naar “Kaap Die Goeie Hoop” gereden. Heen via de klifroutes langs de Indische Oceaan en terug langs de Atlantische kust. Magnefiek! Er zijn geen woorden om het uit te drukken. Daarom ook een paar plaatjes van ons vertier!
In Simonstown aan de haven, langs het strand, genoten van een grote en heerlijke visschotel, daarna via de pinguin-kolonie naar het natuurpark waar de punt van de Kaap deel van uitmaakt. De klif met vuurtoren opgerend, wat leuke foto’s gemaakt, beneden het kolkende oceaanwater aangeraakt en via de tolweg langs de Atlantic (een wonder hoe die weg is aangelegd!) kwamen we in het donker, maar tevens prachtig verlicht!, terug in Kaapstad. Onderweg langs allerlei inhammen, baaien en plaatjes met grappige namen, zoals “Kommetjie”!
In het donker zagen we de schitterende verlichte stad op ons afkomen en Brenda blijft verwonderd dat ik alles zonder kaart zomaar weet te vinden. Kwestie van de TafelBerg in de gaten houden, maar ze denkt nu dat ik hier al eerder geweest ben................in een vorig leven...... ;-)
Uiteraard, wanneer je in de buurt van Kaapstad bent en een beetje wijnliefhebber, dan bezoek je ook Stellenbosch en omgeving. Net een beetje Bourgogne! Bergen en heuvels vol druivenstruiken. Dus ook een wijnboer bezocht en proeven uiteraard!! Samen met wat smakelijke kazen, olijven en heerlijke chorizo! Het is geen straf om in Zuid Afrika te zijn!!
Uiteraard zijn onze gedachten zo nu en dan in Nederland: vanwege de kinderen, maar ook vanwege het Afrikaans, de taal die zo op het Nederlands lijkt. Leuk om dat op de radio in de huurauto te horen en dan maar dan de helft te kunnen begrijpen! En nog altijd is Toyota mijn nummer EEN, maar toch, onze huurauto is een VW Polo met 340.000 kilometer en rijdt fantastisch. Brengt mijn gedachte terug naar de dagen voor ons vertrek. Een maand terug gooide een geestelijk gestoorde vrouw een steen naar een treiterende straatjongen en die steen miste de jongen maar niet het achterruit van Brenda’s Hi-Lux: ruit aan gruzelen en bij Toyota Lusaka een nieuwe besteld. Omdat ik geen enkele monteur in Solwezi vertrouw met bekledingspanelen heb ik de ruit zelf vervangen. En met bewonderende blikken en reacties van onze medewerkers en mijn vrouw in het bijzonder! Het lukte dus!! Zelfs het ruit gaat weer electrisch op en neer!! ;-)
Dit brengt mijn gedachten even terug naar Solwezi. Wanneer we volgende week terugkeren zal er weer e.e.a. veranderd zijn. De meeste werkzaamheden gaan door tijdens onze vakantie. Wij kennen inmiddels de mensen die instructies ook in redelijk goed werk kunnen omzetten. De tegelzetter doet een geweldige klus op “de deel” vóór ons huis en mocht het afmaken. Het huis zelf is op slot: niemand mag doorwerken in ons huis zonder dat we erbij zijn. Dat leergeld is in het verleden betaald. Wanneer we terugkomen mag de schilder zijn klus voortzetten.
De groep trouwe metselaars bouwt zes nieuwe woningen (2 blokken van 3) en een muur erom heen en de timmerman Stanley is begonnen met het dak van het eerste blok. We zijn dus zeer benieuwd naar de vorderingen. De telefoon van Brenda gaat minstens twee keer per dag of we nog huizen vrij hebben voor verhuur. De zes nieuwe huizen zullen verhuurd zijn voordat ze klaar zijn! De vakantie moet toch ergens van betaald worden..........
Ik wil jullie nog graag een verhaal kwijt. Twee weken voor onze vakantie werd de eerste baby geboren op ons terrein. De vrouw van onze caretaker beviel van hun tweede kind. Zij wonen in het rijtje huisjes waar acht van onze medewerk(st)ers wonen. Echter, zij wonen in EEN kleine ruimte (4x4 mtr) en Brenda stelde voor dat zij naar een tweekamer huisje konden wat eind deze maand vrij komt. Ieder zou denken dat ze blij zouden zijn (toch?) maar nee hoor, ze bleven liever in hun kleine huisje want ze hebben geen meubels om het “grotere” huis te vullen! Gaaf toch, wanneer zulke (h)eerlijke mensen je weer met beide benen terug op aarde doen belanden!
Lieve lezers, allemaal een warme gezellige verlichtend zonnige augustusmaand gewenst!
Love and care,
Ronald c.s.

• 20 Augustus 2012 - 11:37

Nathalie:

Ronald, Hartelijk dank voor je mooie verhaal. Doet me weer terug verlangen naar het mooie continent

• 20 Augustus 2012 - 16:18

Kitty.:

Levensgenieters!!!; nou ik ook hoor!
    xxx
    Kitty.

• 20 Augustus 2012 - 21:39

Rob:

Geweldig! Onze meiden zijn ook met hun man in Zuid Afrika geweest en kwamen ook terug met hun mooie belevenissen. Ik heb hun films gemonteerd... mooie beelden! Daar moeten wij toch ook maar eens naar toe gaan…! Celebrate your life! Groet, Rob en Bep

• 21 Augustus 2012 - 12:03

Annelies:

Hi Ronald,

Zie en heleboel bekende plaatjes, was er namelijk een paar maanden geleden op visite bij mijn familie. en je hebt gelijk, je moet er geweest zijn..... wat een prachtig stukje wereld en zo relaxed!
    Geniet nog maar even!
    Groetjes.

• 22 Augustus 2012 - 12:27

Willem Van Der Beek:

Hoi Ronald, leuk weer van je te horen en heerlijk om weer te gaan dromen over gaan naar Zuidelijk Afrika, misschien wel de komende winter!

Zoals je hebt gelezen heb ik hier Rob van Abeelen ontmoet, die als groothandel in verf handelt, hij heeft
    beginnende contacten met iemand in Zuid-Afrika om daar verf te gaan leveren .
    Verder wil hij uitbreiden naar Zuidelijk-Afrika en zoekt mensen, een goede plek met goede verbindingen om een distributie-centrum op te zetten.

het leek mij een mogelijkheid voor Kim en Erik om dat te doen, maar die hebben niet meer gereageerd.

Heb jij eventueel ideeen, advies over mogelijkheden, geschikte plekken , misschien wel mensen....???

Zo te zien en te horen gaat het goed bij jullie, heel fijn!

Lieve groet voor jou en Brenda, Willem

• 23 Augustus 2012 - 10:00

De Vosjes:

Hoi Ronald, wat een geweldig reisverslag, leuk om te horen en zeker in gedachten te houden om een volgende grote reis te maken. Voorlopig gaat dat niet gebeuren omdat Raoul gaat studeren in GENT en wij hem sponsoren daarin :-) Groetjes de Vosjes

• 26 Augustus 2012 - 19:41

Mayke En Iris:

Hello, Ronald, Brenda and Viola
    Wow, what a beautiful pictures!! And also the writing is interesting.
    I hope your yourney backhome will be a safe one and soon we speak on SKYPE
    Love and a big hug from us ...xxxMayke and Iris