Hoogte- en dieptepunten! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Hoogte- en dieptepunten! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Hoogte- en dieptepunten!

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

06 November 2005 | Tanzania, Dar es Salaam

ze horen bij elkaar: zonder dalen zijn er geen pieken. De treinreis van Zambia naar de kust van Tanzania zal voor ons allen onvergetelijk zijn. Niet alleen vanwege de vele giraffen die we vanmorgen langs de rails tegenkwamen. En niet alleen vanwege het heerlijke bier wat ons de enige verkoeling in de bloedhitte gaf. Ook onvergetelijk vanwege de ongelooflijke toestanden waarin de Afrikanen met het grootste geduld kunnen reizen. De geuren van vis, kip en zweet mengen zich in de 3e klas. Ook onvergetelijk vanwege de drie mans bewaking bij de enkele internationale postzakken voor Hamburg en Montreal.
Vooral onvergetelijk vanwege de brutale roof op de handbagage van Brenda en Ronald. ALLES van enige waarde en ALLE reisdocumenten zijn in een flits uit onze cabine gestolen. En dat terwijl we er rondomheen stonden. De daders zijn bekend: de aardige heren die het ontbijt bezorgden. Het ging gewoon te snel om het te beseffen. En de politie werkt met hen samen: dat durf ik met zekerheid te beweren. Het gebeurde net voor de grens. De politie gaf ons alle medewerking en vertrouwen. Ze maakten er meteen werk van, gingen de mensen ondervragen, etc.... echter, toen we in onze cabine bleven wachten tot ze terug zouden komen bleek dat de heren politie allang van de trein waren gestapt en er geen enkel bewijs voor ons was toen de Tanzaniaanse politie en douane bij ons kwam. Brenda en ik hadden geen paspoort meer en MOESTEN de trein uit en onder begeleiding terug naar Zambia. Na zwaar onderhandelen (mijn terugvlucht is tenslotten vanaf Dar Es Salaam) mocht ik blijven en gingen Brenda en Jacqueline als zware misdadigers terug naar Zambia.
Nu is het geluk weer aan onze kant. Brenda en Jacqueline zitten nu in de bus en kunnen ieder moment weer in Dar Es Salaam aannkomen. Morgenvroeg naar de Ned.Ambassade voor een tijdelijk paspoort voor mij en dan snel met het vliegtuig naar Zanzibar om daar een paar dagen te genieten van zon, zand en zaligheden die wij nu een paar dagen hebben moeten ontberen.
Heus waar, we zijn er weer helemaal bij, lekker positief en goed gehumeurd. Een diefstal kan je op iedere plek in de wereld gebeuren. Mede door de diefstal was de treinreis absoluut niet saai. Tevens weet ik ook weer wat verdriet is! Tranen van verdriet waren alweer lang geleden.
We sluiten deze mail af met het bericht dat Patrick en John nu het zoveelste biertje nuttigen en dat Jos aan de tweede bak koffie zit om straks geheel nuchter zijn dagboek bij te werken.
En ik ben in afwachting van de hereniging met Brenda. Taxi-chauffeur Felix staat klaar bij het busstation.
Gaat alles naar het zin in Nederland? We begrepen dat er al veel tam-tam is vanwege de diefstal in de trein. Geen zorgen!! Het gaat ons goed!
Dag lieve mensen, tot een volgende mail. Helaas zonder foto's want ook mijn fototoestel is meegenomen zonder te vragen. Net als mijn telefoon en agenda. Ofwel, als ik niet bel of schrijf, dan is dat niet omdat ik niet aan jullie denk: ik heb gewoon geen contactgegevens meer. Tot de 11e november!

  • 06 November 2005 - 15:46

    Catherine:

    Hi guys,
    It is one of those unfortunate things but always look at the bright side of life.At least there is a happy ending, you get to see eachother again.Have fun despite everything.

  • 06 November 2005 - 16:47

    Lia:

    Lieve allemaal,
    Ben heel blij met dit berciht, want hoe het precies in elkaar zat was mij niet duidelijk en het bevreemde de mij ook dat juist Ronald, die zo vaak reist was bestolen. Tegen corrupte acties daar doe je niets aan.
    Proberen jullie lekker te genieten, Patrick jij ook van de koffie en Ronald Jos en John,wij hebben gisteren een gezellig Zambia (petit commitee)gehad aan de Van Tets.
    Hoop dat het morgen goed gaat in de Ambassade.
    liefs Lia
    PS voor RG Was deze keer niet de eerste!!!!!

  • 06 November 2005 - 17:19

    Wim En Gretha:

    HAllo Ronald, zo jij beleefd nog eens wat, we hopen dat alles weer tot goed eind zal komen. Goede reis terug! Groetjes vanuit een heerlijk Zeeland!

  • 06 November 2005 - 20:01

    Karlijn:

    Jee, wat vervelend. Gelukkig merk ik aan je schrijven dat je de moed en het goede humeur niet al te ver hebt laten zakken...
    Je had materiele bezittingen sowieso al leren relativeren toch? Lieve mensen ook nog een nieuwtje: VJ is gisteren bevallen van een baby girl!!!

  • 06 November 2005 - 21:45

    Jose-Marie:

    Het geeft toch wel een domper op zo'n fijne "vakantie". Geniet nog enkele dagen en tot ziens in Nederland. Liefs

  • 07 November 2005 - 07:50

    Leo Bom:

    Hoi Ronald, je krijgt je trekken thuis. Hoop dat je dagen op Zanzibar weer wat goedmaken. Ik heb je berichten met regelmaat en plezier gelezen.
    Safari njema.

  • 07 November 2005 - 11:27

    Lottie:

    Sorry to hear about your misfortune. Pas op in de oude stad Zanzibar met al die smalle steegjes. Daar is mijn horloge ooit van mijn pols losgegespt en meegenomen. Voor ik er erg in had wat er gebeurde was de dader in een ander smal steegje verdwenen. Beter ook eerst informeren naar de veiligheid voor je de oude stad ingaat in verband met de recente politieke onlusten. Geniet, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2!!

  • 07 November 2005 - 12:07

    Dorine En Peter:

    Gelukkig gaat alles door hoewel met hobbels. Dit kan helaas overal gebeuren.Jammer dat je er dan "alleen" voorstaat. Dat wil zeggen zonder de hulp van de mensen die er voor betaald worden, hoewel...... Toch nog veel plezier in de laatste dagen vanuit een op het oog veilig Bangkok.

    Dorine en Peter

  • 07 November 2005 - 15:10

    Bas Vink............:

    Tsja, zo maak je nog is iets mee als Hollander in
    Africa. Laat jullie alstublieft niet van jullie leven beroven!

    Ja John je wereld-reis is al bijna ten einde want je komt vrijdag al weer terug.

    Doe de father mijn groeten en take care mats.

    Bas...............

  • 07 November 2005 - 20:38

    Sjoukje:

    Net gelezen over de vervelende ervaring over
    de "losse handjes" die dus ook in verre Landen toeslaan.Maar nu weer allen herenigd en op weg naar nieuw avontuur. Veel plezier in zonnig Zanzibar.Goede reis verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 347367

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: